Blog pro ženy s dětmi i bez nich, ale i pro muže

Hledejte práci, na kterou máte

24. března 2006 v 12:20 |  Kariéra
Posíláte životopisy i tam, kde víte, že je to skoro zbytečné? Marníte šance své i ostatních uchazečů.
Personalisté se chytají za hlavu. Zejména mladí zájemci o práci rozesílají své životopisy naslepo a na všechny strany. V době e-mailů je to snadné, takže některé firmy jsou nabídkami zaplaveny. Jenže většina z nich je jim k ničemu.
Nábor zaměstnanců je namáhavější, než byl dříve, naříká podle průzkumu Stepstone 40 procent z 1875 evropských personalistů. Jak to? Vždyť máme počítače, které by měly vše naopak usnadnit... "Informační technologie trhu práce hodně pomohly," říká Jiří Navrátil ze společnosti LMC, provozovatele dvou pracovních serverů. "Kámen úrazu je v tom, že také mimo jiné usnadnily rozesílání odpovědí na pracovní nabídky. Toho se chopili lidé, kteří se hlásí i tehdy, když se na inzerovanou pozici nehodí. Říkáme jim slepí střelci," dodává.

Slepí střelci věří v šanci

Tentýž evropský průzkum zjistil, že personalisté hořekují právem. Okolo 30 procent z 8544 dotázaných uživatelů evropských pracovních serverů přiznalo, že posílá žádost o zaměstnání i tehdy, když vyhovuje pouze polovině uvedených požadavků. Tito lidé věří, že by i tak mohli místo získat. Jejich počet se v jednotlivých evropských zemích docela liší. Dánští personalisté mají "trablů" nejméně - pouze 17 procent lidí se tam hlásí o místo, které není vypsáno pro ně. V Německu je to už 26 procent, ve Francii 32, v Belgii 36 procent. Ale to nic není proti Itálii, kde od boku střílí celých 48 procent.
"U nás bohužel odhaduji čísla blíže k Itálii než k Dánsku," říká Navrátil. "A čím má firma zvučnější jméno, tím víc je samozřejmě na mušce. Hromady životopisů jsou přitom personalistům k ničemu. Navíc nestačí na všechny nabídky odpovídat."

Boj s přemírou zájmu


Někteří zaměstnavatelé to řeší tak, že svěří starosti o předvýběr kandidátů včetně inzerce personální agentuře. Tak postupuje například společnost Nestlé. "Téměř sto procent našich zaměstnanců přichází přes zprostředkovatelské agentury," říká personální manažerka Nestlé Anne-Marie Nedoma. "Dopisy, které dojdou přímo na naši adresu, obvykle zdvořile odmítáme. Zajímavé potenciální kandidáty odkazujeme na naše dodavatele. V podstatě přehazujeme ,horký brambor na agenturu, kde si jistě užijí svoje," dodává.
Další možností je podle personálního manažera Procter&Gamble Rakona Zdeňka Šímy postavit výběrové řízení tak, aby se již v jeho samém počátku vytřídili nevyhovující uchazeči. Až tisíc žádostí měsíčně chodí do společnosti Siemens. "Největší množství odpovědí přitahují pozice, které zdánlivě nevyžadují speciální kvalifikaci -například oblast personalistiky, marketingu a administrativy," popisuje zkušenosti personální ředitel Milan Bojanovský. I když velké množství uchazečů s nevhodným profilem může výběr někdy zpomalit, přesto pokládá za pozitivní, že Siemens oslovuje tolik kandidátů.

Dodržujte pravidla


Trh práce se přesouvá čím dál více na internet. Bez zapojení informačních technologií si náborový proces už sotva kdo umí představit. Jenže, co uvolní personalistům ruce a pomůže lidem najít práci? "Dodržení určitých pravidel hry.
Personalisté by měli co nejpřesněji a nejsrozumitelněji pojmenovat nabízenou pracovní pozici a detailně popsat požadavky, které uchazeč musí splňovat," míní Bojanovský. "Kandidátům doporučuji, aby reagovali na pozici, které co nejvíce vyhovují. Ti, kteří se hlásí téměř na každou nabízenou pozici, mohou u personalistů vyvolat dojem, že nejsou vyhraněni či zoufale hledají práci, ale to pro ně není dobrou vizitkou," varuje.
Tak jako byznys funguje dobře, když účastníci akceptují pravidla hry, tak i trh práce bude fungovat lépe, až uchazeči o práci i personalisté budou hrát podle výše zmíněných pravidel.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama