Blog pro ženy s dětmi i bez nich, ale i pro muže

Jak se zbavíte žárlivosti?

22. března 2006 v 14:34
Je pochopitelné, že chcete, aby vám byl partner věrný. Pokud ve vaší přítomnosti flirtuje s jinými osobami opačného pohlaví, je zcela pochopitelné, že dáváte najevo nelibost. "Není na světě člověka, který by alespoň náznak pocitu žárlivosti nikdy nepoznal, a není na světě člověka, zvířete či věci, na niž by nebylo možno žárlit... anebo si alespoň jednorázově zažárlit," tvrdí psycholog a partnerský poradce Tomáš Novák, autor knihy Proč jsi tak žárlivý (nakladatelství Era, 2004). Jenže pokud vám vlastní žárlivost bere radost ze života a vyvolává ve vztahu napjatou atmosféru, je něco v nepořádku.
Dotkla se vás nevěra?
V první řadě si ujasněte, jestli vám partner dává k žárlivosti podněty, anebo zda žárlíte pouze "preventivně" tedy bez důkazů, že by vaše drahá polovička skutečně zanášela či chtěla zanášet. Pokud vám partner už byl nevěrný, bezostyšně před vámi flirtuje s jinými ženami a máte pocit, že si vás dostatečně neváží, nabízí se otázka, zda s ním zbytečně nemarníte čas. Žárlením ho stejně k věrnosti nepřinutíte a zbytečně se vedle něj stresujete. Prohlížení kapes, kontrolní telefonáty do zaměstnání a výčitky kvůli pozdním příchodům z práce to všechno vás oba pouze naplňuje vztekem a úzkostí, aniž by se zvýšila šance na partnerovu věrnost. Vězte, že pokud někdo chce být nevěrný, tak nevěrný bude bez ohledu na to, jak moc ho partner hlídá. Proto pokud žijete s chronickým nevěrníkem/nevěrnicí, místo žárlení začněte uvažovat o rozchodu. Ve vztahu s někým, kdo si vás váží, vám bude mnohem lépe a vaše žárlivost nejspíš zatáhne drápy.
Žárlíte bez příčiny?
Žárlíte na partnera, ačkoli vám nikdy nebyl nevěrný? Nemáte jediný přímý důkaz jeho nevěry, přesto ho neustále podezíráte a kontrolujete? Možná trpíte sklonem k chorobné žárlivosti. Pokud si nejste jistí, odpovězte si na následující otázky:
  • Zakazujete partnerovi/partnerce přátele opačného pohlaví?
  • Občas mu/jí preventivně prohledáte kapsy/kabelku/mobilní telefon a hledáte důkazy nevěry?
  • Vadí vám, že má partner/partnerka známé, se kterými se stýká i bez vás?
  • Domníváte se, že žárlivost je důkaz opravdové lásky?
  • Neexistuje, aby bez vás partner/partnerka odjel s přáteli na víkend či na dovolenou?
  • Pokud vám během dne nezvedne telefon, okamžitě si představujete, že vám zrovna zahýbá.
  • Přijde-li z práce později než obvykle, zuříte a vyslýcháte ho.
Čím vícekrát jste odpověděli kladně, tím větší je váš sklon k chorobné žárlivosti. Nejspíš věříte, že příležitost dělá zloděje, a že když budete partnera držet zkrátka, zvýší se šance na jeho věrnost. Jenže tak jednoduché to není. "Žárlivost vyvolává strach, kazí společné chvíle, ničí zdraví a nic nezajišťuje... tedy kromě pekla na zemi," varuje Tomáš Novák ve své knize. Samozřejmě že když drahé polovičce znemožníte kontakt s osobami opačného pohlaví, riziko nevěry se trochu sníží. Jenže je vysoce pravděpodobné, že váš partner o nevěru vůbec nestojí a vaše neustálé podezírání a kontroly mu jen otravují život. Každou chvíli se cítí provinile, ačkoli nic neprovedl. Časem si s vámi začne spojovat pocity strachu a úzkosti. A ty s láskou nemají nic společného. I kdyby vás partner na začátku vztahu sebevíc miloval, neřízeným žárlením v něm lásku zabijete. Vážně to chcete? Vězte, že jestli na partnera bezdůvodně žárlíte, jste na nejlepší cestě ho ztratit. Ke zdravému vztahu totiž patří důvěra a atmosféra pohody. Pokuste se raději negativní emoce zkrotit dřív, než bude pozdě.
Jak se můžete bránit?
Až do vás příště zatne drápy neopodstatněná žárlivost, zkuste ji zahnat následujícími taktikami:
  • Přestaňte si v duchu malovat katastrofické scénáře a pusťte se do fyzické práce, která vás rozptýlí.
  • Jděte do posilovny, na aerobik nebo se věnujte jinému náročnému cvičení.
  • Místo žárlivých představ začněte myslet na něco příjemného představte si, že ležíte na písku u moře a v duchu si malujte zvuky, vůně, barvy. Kdykoli vám myšlenky utečou zpět k žárlení, nahlas povězte: "A dost!"
  • Jestli se žárlivecké myšlenky neodbytně vracejí, začněte v duchu počítat od jedničky do stovky a pak zase zpátky.
  • Chorobní žárlivci bývají často nejistí a podceňují se. Proto si systematicky zvedejte sebevědomí. Stoupněte si před zrcadlo a nahlas svému odrazu oznamte: "Mám se rád/a". Když si to budete dostatečně často opakovat, budete mnohem sebejistější a vyrovnanější.
Autor: Táňa Ladýřová
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 lukin lukin | Web | 22. března 2006 v 14:35 | Reagovat

Je to super mrkni se na mé stránky

2 tany tany | 22. března 2006 v 14:45 | Reagovat

ahoj lukine, díky za uznání, ty máš taky moc pěknej blog?:-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama