Blog pro ženy s dětmi i bez nich, ale i pro muže

Personální agentury

24. března 2006 v 12:30 |  Kariéra
Na dnešním trhu existuje velké množství agentur a je velmi obtížné si mezi nimi správně vybrat. Nelze totiž obecně říci, zda je pro vás lepší spíše věhlasná a renomovaná zahraniční agentura, nebo naopak menší, nepříliš známá agentura česká.

Jak si vybrat správnou personální agenturu?

Asi vás napadne obeslat svým životopisem všechny agentury, na které natrefíte. Takzvaně "rozhodit sítě". Postup je to sice možný, ale ne moc efektivní. Nejlepším řešením je vstoupit do kontaktu pouze s těmi, které vám mohou pomoci. Vyhnete se chaosu i možnému rozčarování.
Jak zjistit, která agentura se hodí pro vás? S nabídkou a profilem každé personální agentury se nejprve seznamte na internetu. Již podle způsobu prezentace a přehledu oborů či pozic, které nabízejí, si můžete utvořit obrázek. Můžete si i zkontrolovat, zda agentura má povolení Ministerstva práce a sociálních věcí. Pokud se ale chcete ujistit, že je vaše rozhodnutí správné či se na něco zeptat, neváhejte do agentury zatelefonovat. Získáte další informace, které vám pomohou vybrat si kvalitní agentury, a můžete si krátce promluvit s lidmi, kteří možná budou rozhodovat o vaší budoucnosti. Všímejte si, zda mluvíte s příjemným a dobře informovaným člověkem ochotným naslouchat vašim potřebám.
Zeptejte se:
  • jaké pozice agentura nejčastěji obsazuje
  • jak u nich probíhá výběrové řízení
  • jaký je postup poté, co poskytnete agentuře svůj životopis
  • jak pracuje agentura s životopisy kandidátů dlouhodobě
  • vyžaduje agentura poplatky od kandidátů?

Agentury se liší i podle typu pracovních pozic, které obsazují

Některé agentury se zaměřují na obsazování pozic v určitém oboru či sektoru (např. na pozice finanční nebo pozice v IT a telekomunikacích); nebo se specializují na pozice ve vyšším managementu či naopak na střední administrativní pozice. Jen některé agentury mají v nabídce i pozice na zkrácený úvazek, brigády či tzv. dočasné zaměstnání - záskoky (temporary help). Ne všechny agentury mají možnost nabídnout pozice v zahraničí.

Poptejte se na reference

Možná vaši známí již nějakou personální agenturou znají a mají s ní dobrou, nebo naopak špatnou zkušenost. Dalším zdrojem referencí mohou být lidé z firem, které s personální agenturou spolupracují jako klienti. Mějte však na paměti, že půjde o subjektivní názory, které si mohou i protiřečit. Vyhodnotit si informace, udělat si závěry a nějak se rozhodnout - bude jako vždy jen na vás.

Kolik personálních agentur oslovit?

Počet agentur, které nakonec oslovíte, závisí i na typu pozice, o kterou se zajímáte.
Pokud jste velmi úzce specializovaní či hledáte poměrně vzácnou pozici, budete asi muset oslovit více agentur, než natrefíte na tu, která se bude zabývat vaší oblastí. U agentury, která pozice vašeho typu obsazuje velmi zřídka, je zbytečné nechávat životopis.
Pokud máte širší profesní záběr, jste flexibilní a vaše představa o novém zaměstnání není výrazně vyhraněná, asi vám postačí kontaktovat agentur méně.
Oslovení většího počtu agentur má své nepříjemné stránky. Mnoho agentur totiž pracuje na stejných pozicích. Firmy většinou osloví se svým požadavkem na vyhledání kandidátů více agentur, a tak se může stát, že absolvujete třeba 5 interview u různých agentur, ale půjde stále o jednu pozici u stejné firmy. Nejenže je to ztráta času, ale nastává též problém, která agentura vás do příslušné firmy představí. Pouze ta, která představí CV kandidáta jako první, dostane v případě jeho nástupu odměnu. Často pak nastávají závody mezi agenturami a kandidát se nezřídka může cítit nepříjemně a zmateně, i proto, že nemá přehled o tom, kde jeho životopis putuje. Najdou se i takové agentury, které poskytnou vaše CV firmě bez vašeho předchozího souhlasu.
Je ale třeba zmínit i to, že někteří kandidáti takovému chaosu napomáhají: sami otevřeně neřeknou, se kterou agenturou se na svém představení ve firmě dohodli, žádají totéž od agentury jiné nebo dokonce firmu osloví sami. Serióznost je zkrátka důležitá na obou stranách.
Pokud jste odborník, kterých je na trhu velký nedostatek, postačí vám většinou kontaktů velmi málo. Agentury mívají otevřeno mnoho tzv. "nedostatkových" pozic a nabídky dostanete většinou hned na prvním setkání. I z důvodů již popsaných nedoporučujeme tedy kontaktovat velké množství agentur. Obavy, že by vám nějaká nabídka "utekla", mít nemusíte.

Na co si dát pozor a na co se zaměřit?

Vyberte si své favority a pošlete jim životopis. Můžete buď reagovat na konkrétní nabídku agentury anebo zaslat svůj profesní profil s očekáváním nabídky adekvátní pracovní pozice. A co dál?
  1. Doba odezvy by neměla být příliš dlouhá. Agentura by vás měla informovat, že obdržela váš životopis a sdělit vám, jak s ním bude nakládat. Pokud reagujete na konkrétní inzerát, měli by vám říct, zda vás zařadili do výběrového řízení. Pokud ano, jak bude probíhat. Pokud ne, z jakých se tak stalo důvodů.
  2. Agentura by po vás neměla chtít peníze! Pokud vás žádá o poplatky, zbystřete. Většina seriózních agentur za registraci do databáze nevybírá ani symbolické částky. Větší obnosy ani vybírat nesmí. Něco jiného je, pokud se rozhodnete absolvovat například tzv. osobní assessment či získat rozsáhlejší konzultační pomoc. V tom případě většinou platíte čas konzultanta.
  3. Agentura by měla požádat o písemný souhlas k uložení vašich osobních údajů do databáze a měla by být zaregistrovaná u Úřadu na ochranu osobních údajů
  4. Agentura by vás měla průběžně a po celou dobu informovat o výběrovém řízení, které u ní absolvujete. Často se to neděje, ale je třeba říci, že nejen vinou agentur. I pro ně je někdy obtížné získat informace od firem, které leckdy nemají jasnou představu o svých požadavcích a záměrech. Výběrová řízení někdy trvají příliš dlouho a bývá těžké získat od firmy zdůvodnění, proč kandidáta zamítá.
  5. Agentura by vás měla oslovit vždy, kdy pro vás má vhodnou nabídku. Dobré agentury pracují s kandidáty dlouhodobě (samozřejmě pouze s jejich souhlasem) a využívají databáze k výběru vhodných kandidátů pro každou aktuální pozici. Taková agentura vás bude kontaktovat i po půl roce nebo i po více letech.
  6. Agentura vás ale nemůže průběžně informovat o tom, že pro vás nemá odpovídající nabídku. To by pro ni bylo časově i finančně příliš náročné. Agentury mají tisíce životopisů ve svých databázích a oslovují kandidáty pouze v okamžiku, kdy pro některého mají relevantní, konkrétní nabídku.
  7. Agentura by neměla prezentovat vaše CV třetí straně bez vašeho předchozího souhlasu. Seriózní agentury toto pravidlo vždy respektují.
  8. Agentura by měla vždy pracovat diskrétně a mít ohled na vaše zájmy. Neměla by kontaktovat vašeho zaměstnavatele a žádat od něho reference na vaši osobu. Neměla by bez vašeho svolení posílat na váš pracovní mail zprávy o nové pracovní nabídce ani vám telefonovat do zaměstnání. Je řada situací, kdy je třeba jednat uváženě, a solidní agentura vás nezklame.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 zivotopis vzor zivotopis vzor | 9. listopadu 2013 v 20:29 | Reagovat

Pro tvorbu CV vyzkoušejte službu http://www.ceevee.cz . CV vzory vypadají úžasně.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama