Blog pro ženy s dětmi i bez nich, ale i pro muže

Škodí vám pití kávy?

28. března 2006 v 12:51
Možná se ráno po probuzení ze všeho nejvíc těšíte, až si dáte svou obvyklou kávu. "Nedokážu bez ní začít den," tvrdí devětadvacetiletá účetní Markéta. "Když náhodou musím vyrazit z domova bez svého ranního dopinku, cítím se ospalá a malátná. Jakmile dorazím do kanceláře, vrhám se do kuchyňky a vařím si kafe. Teprve pak jsem schopná pracovat." Pokud jste na tom podobně, rozhodně nejste sami. Káva je ve vyspělých zemích jedním z nejoblíbenějších nápojů. Průměrně se lidé podívají na dno třem šálkům za den.
Možná věříte, že kávu pijete jen pro její lahodnou chuť, ale vaše tělo si ve skutečnosti žádá povzbuzení. Po dávce kofeinu se vám totiž zrychlí tep, zvýší se vám tlak a jste na nějaký čas aktivnější. A to jsou účinky, které se v dnešní uspěchané době hodí téměř každému. Můžete tedy na kávě být závislí? Lékaři potvrzují, že kofein je droga. Způsobuje psychickou závislost a pokud si jej pravidelně dopřáváte, nejspíš se vám na kafíčko několikrát denně neodolatelně sbíhají sliny. Dobrá zpráva je, že s touto drogou lze snadno skoncovat, aniž by vás trápily abstinenční příznaky. Pokud například silný piják kávy zjistí, že mu jeho oblíbený nápoj škodí, bez problémů se ho dokáže vzdát.
Kávou proti stresu?
Lidé si pití kávy často spojují s chvílemi uvolnění. Pokud si po návratu z práce obvykle uvaříte kafe a čtvrt hodiny nad ním odpočíváte, zřejmě ve vás už pouhá vůně kávy dokáže vzbudit libé pocity. Ve skutečnosti ale kofein jako zbraň proti stresu nezabírá právě naopak. Je dokázáno, že po vypití šálku kávy se stres zvyšuje. Kofein dokonce ani nezbystřuje myšlení a neusnadňuje učení, jak spousta lidí věří.
Pokud kávu pijí například studenti, kteří se připravují na zkoušku, příliš si tím neprospívají. Vinou kofeinu totiž sice budou aktivnější, ale zároveň se hůře soustředí. Káva se dá doporučit spíš v situacích, kdy potřebujete rychle zahnat ospalost třeba ráno před jízdou autem. Nemyslete si ale, že kofeinem můžete likvidovat únavu donekonečna. Káva vás sice povzbudí a vybičuje k maximálním výkonům, jenže tělo se rychle vyčerpá a brzy se dostaví ještě větší malátnost než před vypitím nápoje. Pokud chcete zahnat únavu, mnohem více než káva vám pomůže svižná procházka na čerstvém vzduchu.
Hrozí vám infarkt?
Ačkoli káva je ze všech drog nejméně škodlivá, je pravda, že kofein má na lidské zdraví několik negativních účinků. Například podporuje ukládání cholesterolu v krevních cestách. To platí zejména pro pití černé kávy přezdívané "turek". Je dokázáno, že při přechodu na instantní kávu se hladina cholesterolu v krvi sníží asi o 10%. Kofein také potlačuje vstřebávání železa z potravy a odplavuje z těla vápník, čímž přispívá ke vzniku osteoporózy. Bezprostředně po vypití kávy se vám navíc zvýší krevní tlak, což může podporovat vznik kardiovaskulárních onemocnění.
Zajímavé je, že každý člověk na kofein reaguje jinak. Určitě už jste si všimli, že zatímco někdo si dá po večeři kávu a za pár hodin spokojeně usne, jiný po večerní dávce kofeinu probdí noc. Účinky kofeinu závisí na spoustě faktorů třeba na vaší váze a na tom, zda kávu pijete pravidelně. Kanadští vědci nedávno zjistili, že asi 50% lidí má určitou genetickou mutaci, která zpomaluje rozklad kofeinu v těle. Lidem s touto mutací prý hrozí o 32% vyšší riziko infarktu už po dvou až třech šálcích horkého hnědého nápoje denně! Problém je v tom, že zatím neexistuje běžně dostupný test, kterým byste zjistili, jak jsou na tom právě vaše geny.
Většina lékařů však i přes výsledky této studie tvrdí, že pokud vypijete dva až tři šálky kvalitní kávy denně, nijak závažně své zdraví nepoškozujete.
Dlouhodobá vysoká spotřeba kofeinu (pět a více šálků kávy denně) ale může způsobovat poruchu zvanou kofeinismus, jejíž příznaky vám pořádně znepříjemní život. Projevuje se nervozitou, pocity nevysvětlitelného strachu, depresí, zácpou, třesem rukou, nespavostí, zvýšením krevním tlakem a vysokou hladinou cholesterolu v krvi. Lidé, kteří jsou na kofein hodně vnímaví, můžou mít tyto příznaky už po dvou šálcích silné kávy za den! Pokud k nim patříte, začněte pít raději čaj. Podobně by se měly zachovat i těhotné ženy. V těhotenství se totiž zpomaluje odbourávání kofeinu, který navíc prostupuje do krve plodu. Je dokázáno, že pijačkám kávy se rodí děti s nižší hmotností. Pokud pijete kávu a kojíte, kofein se dostává do mateřského mléka a může způsobovat nespavost dítěte.
Zhubnete díky kávě?
Pokud se kofein podává v malých dávkách, zrychluje metabolismus a podporuje odbourávání tělesných tuků. Z toho vyplývá, že jestliže chcete zhubnout, díky kávě se vám to může podařit rychleji. Asi hodinu před cvičením si dejte slabou kávu a současně s ní vypijte sklenici vody. To proto, že káva je diuretikum a může způsobit odvodnění organismu. Pozor: Pokud si chcete usnadnit hubnutí pitím kávy, měli byste si vybrat vysoce kvalitní nápoj. Čím je totiž káva kvalitnější, tím méně kofeinu obsahuje. S dobrou kávou navíc dostáváte do těla i spoustu antioxidantů, jež prospívají zdraví.
Autor: Táňa Ladýřová
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama